Isnin, 14 Oktober 2013

IKAN KALOI


Ikan kaloi adalah sejenis ikan air tawar. Badannya berbentuk leper dan mendiami sungai yang arusnya tenang.Diet utama ikan ini adalah tumbuhan-tumbuhan di pinggir tebing sungai,lumut dan juga serangga-serangga kecil seperti cengkerik,belalang,pepatung dan juga cacing.

Bagi anda yang ingin menduga ikan ini,anda perlu cari lokasi sungai yang tidak keruh airnya dan tenang airnya.Ikan ini juga sangat suka bersembunyi di bawah-bawah timbunan sampah atau daun-daun kering yang berlonggok akibat dihanyutkan oleh air sungai.Kebiasaannya timbunan sampah/daun ini akan terkumpul pada batang-batang kayu yang jatuh ke dalam sungai atau pada batu-batu.

Anda perlu bersedia bagi menghadapi perlawanan untuk menewaskan ikan kaloi yang bersaiz 2kg dan ke atas.Ikan yang bersaiz ini mudah untuk memutuskan tali pancing anda hanya dengan sekali libasan ekor sahaja.Mungkin anda juga pernah berjaya menewaskan ikan ini namun bagi pengalaman kps,kps nasihatkan anda longgarkan sedikit mesin kekili anda tetapi jangan terlalu longgar.

Ikan kaloi ni jarang sangat menyentuh umpan seperti ikan kecil..Bila sudah menyetuh umpan..jeng3...Anda akan rasai sendiri bila anda berjaya mendaratkan ikan ni.hehehe..Kps pernah juga tewas ketika bertarung dengan ikan ni..ikan berjaya memutuskan tali perambut kps..kps rasa ikan tu dalam lingkungan 3kg ke atas.

Nota KPS : Harap2 anda pun berjaya mendaratkan si ikan kaloi ni. =)  

1 ulasan:

  1. Sakit hati bila mancing ikan ni .. perambut halus dia nk makan umpan tapi senang diputuskan.. perambut kasar dia nampak dn tk mau mkn umpan . hahaha

    BalasPadam